silence&soup - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Inge Hunnik - WaarBenJij.nu silence&soup - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Inge Hunnik - WaarBenJij.nu

silence&soup

Blijf op de hoogte en volg Inge

05 December 2013 | Cambodja, Kâmpôt

Na ons heerlijke relaxweekendje Kampot, waarin we naar banteay srey women spa geweest zijn, heerlijk! Was het weer tijd voor een nieuwe werkweek. Lotte asd haar topic week, family. Datbetekende voor mij een lekker rustig weekje met meer vrije uren. Dat was maar goed ook, want op dinsdag werd ik ziek, gelukkig was het maar voor een dagje en op wpensdag voelde ik me weer goed. Dat was maargoed ook, want op oensdagavond vroegen een aantal studenten of we meewilden naar een concert in kampot. Dus met zn 10en achterin een pickup truck op naar kampot. Het bleek dat er 1 of andere comedien aan het optreden was, die eel populair is in cambodja.Natuurlijk was het allemaal in Khmer dus se verstonden er niksvan en we moesten ook nog is door ewn moderende m er te komen. Op de terugweg weer met zn 10en achterin, alleen t verschil was dat we nu allemaal onder de modder zaten, maar goed het was wel een leuke avond:)

De dag daarna werd Lotte ziek dus nam janine haar lessen over en op vrijdag moest ik naar het ziekenhuis, ja ik weet het wat een week. Nee geen zorgen het was niks rnstigs. Ik had een ontstoken wondje op mn been die niet wegging dus daar moest ik ff iemand naar laten kijken. Ik had voor vrijdag een afspraak gemaakt om 13.30, maargoed het is cambodja dus ik was ik om16.00 ongeveer aan de beurt. Na 15 minuten stond ik ook al weer buiten, met een antibiotica kuur. Gelukkig werk die, de ntstekimg is bijna weg. Op de weg van t ziekenhuis naar kampot kregen we tuktuk pech. Dkus de tuktuk naar een reparateur gebracnt alleen hij kon t niet fisen dus maar een andere tuktuk gebeld. Die kwam ons ophalen en toen ging onze tuktukdriver een touw aan de tuktuk maken en op zn moto zitten, zodat hij zn moto naar kampot kon laten slepen. Een soortcambodjaans wakeboarden....:)

Op zaterdag gingen lotte en ik naar phnom penh en hadden we eerst nof weer autopech. Gelukkig kon de minivan snel gefixt worden en waren we op wwg naar phnom penh. We zaten daar in een hostel met een heel geoot rooftop, met bar alles. We waren van plan om op zaterdag even langs de rivier te lopen alleen gingen we een middagdutje doen en erden we pas om 19.30 wakker. Oeps! Die dag dus helemaal niks gedaan, maar de olgende dag stonden killingfield en s21 op het programma.

...

wat moet je daarover zeggen. Zoveel doden, zoveel families uit elkaar gehaald, zoveel lijden. En voor wat? Zinloos, dat is wat er in mij opkomt als ik aan de khmer rouge denk. De killingfields waren al heel indrukwekkend. Niet te geloven dat mensen elkaar zoiets aan doen. Met een audiotoer kregen we uitleg over wat er allemaal gebeurde op de killingfields. Zoveel massagraven met mensen die op een gruwelijke manier om het leven zijn gekomen, omdat kogels te duur waren. Dus werd alls gebruikt wat ze maar konden vinden, bijlen, ander gereedschap en zelfs bomen. Dat vond ik nog de indrukwekkendste plek van de killingfields. Niet de massagraven oof het monument waar allemaal schedels en botten liggen van slachtoffers, maar een boom. Een boom die er nu doodnormaal itziet, maar die ze toen gebruikten om baby's en kleine kindjes met hu hoofd tegenaan te slaan om ze op die manier te vermoorden. Hoe ziek ben je dan?
Na de killingfields gingen we naar s21, de gevangenis waar ongeveer 20.000 mensen hebben gezeten en maar ongeveer 7 mensen het overleefd hebben. S21 was misschien nog wel indrukwekkender, omdat ze de foto'svan de martelvoorwerpen en de slacchtoffers er hebben hangen. Mannen, vrouwen en kinderen. Jong en oud. Allemaal werden ze gemarteld en gedwongen valse verklaringen af te leggen, waarna ze naar de killingfields gebracht werden om vermoord te worden. Als ze niet al overleden waren aan hun verwondingen.
En het proces tegen de leiders van de rode khmer, die nog leven, is og steeds niet afgerond.
Een hele indrukwekkende dag waar je echt stil van wordt.

En wat een contrastwas dat met de nightmarket waar we 's avonds heen gingen. Iedereen vrolijk en zelfs een concert, maar het was een goede afleiding. De volgende dag gingen we al weer terug naar phnom penh met een bus die, natuurlijk, te laat was.

Op dinsdag zijn we met en aantal studenten uit de oudste klas naar een soupplace geweest. Hier zetten ze gewoon pannen met soep op tafel, waar je zelf groenten en noodles aan toe kan voegen. Je moesr daar alles drjnkenmet ijs, omdat t anders te warm was, ook bier. Dus we zaten aan de noodlesoep en bier met ijs en een rietjexd na het eten gingen we op dde moto's naar kep. Daar stond ween soort miini reuzenrad, waar lotte en ik met een paaar studenten ingingen. We zaten lekker opgepropt want die bakjes waren heel klein, maar het is toch wel heel grappig als kerels van 26 of 27 beginnen te schreeuwen als dat ding in beweging komt.daarna gingen we naar het strand en eindigden we in het zieknhuis, omdat leonie, een andere nederlandse vrijwilliger, gestoken, gebeten of wat dan ook, werd door od ander raar beest. Haar hele voet werd helemaal dik, in het ziekenhuis kreg ze een spuit en de studenten deden 1 of ander plantensap op haarvoet. Net een indiannstam:) De volgende dag is ze toch maar even naar een ziekenhuis met westerse dokters gegaan om echte medicijnen te krijgen.. Gelukkig gaat het nu iets beter en heeft ze minder pijn.

Dit weekend is het sea festival in Kep, wat heel populair blijkt te zijn dus we gaan maar is uitzoeken ewat dat inhoud en dan is het volgende week alweermijn topicweek, body en ook mijn laatste week:( maae dat betekemt wel dat ik een heel leuk verjaardagskadootje krijg. Mama!:)
En dan begint onze 2weekse reis samen. Heb er zin in!

Liefs

• 05 December 2013 - 08:11

Kirstie:

Haai ing,

Wow wat een avonturen, het klinkt echt Awesome! Ben benieuwd naar je verhalen in real life en dan ook de foto's, natuurlijk. Wat gaat het trouwens snel, ben je alweer bijna klaar in Cambodja! Dus geniet er nog ff van en voor straks heel veel plezier met je moeder!!

• 05 December 2013 - 08:29

Ies:

wow Inky,
    Indrukwekkend verhaal hoor, goed dat jullie daar geweest zijn
    Veel plezier de komende tijd
    X papa

• 05 December 2013 - 09:35

Fatbardha:

Heey inge!
    Wat fantastisch om dit allemaal te lezen, je hebt het echt geweldig daar!
    Houden zo!
    De tijd gaat heel snel je bent alweer zo lang weg, maar gelukkig komt je moeder
    Ook nog langs. En dan beginnen weer nieuwe avondturen.

Ik wens je nog heel veel plezier en succes! Je verdient het allemaal
    En heel veel liefss uit apeldoorn
    Xxxx fatbardha